tierpsryttarklubb

Alla inlägg under december 2009

Av Johanna Melin - 28 december 2009 11:28

Jaha, då var det slut på slappandet då. :)

Nu ska hästarna trimmas upp efter semestern.


Idag så är det snösafari på schemat som gäller, väldigt kul tycker nog både hästar och ryttare. Måndagen det 28:e är ju också lite mildare än de föregående dagarnas temp, så en uteritt passar ju utmärkt.


Det 5:e januari däremot så ska det bli 26 minusgrader (!!) Då blir det nog ingen ridning för min del iaf... vet inte vad för kläder det skulle behöva uppfinnas för att jag ska rida då.

26 minus alltså, det är då man sitter som en staty i sadeln på en häst som går på tårna i knarrande snö, alla kläder och täcken man äger på sig, med mössan inpulad under hjälmen och polokragen uppdragen till ögonfransarna, rädd för att andas ut då ångan fryser och rädd för att andas in för halsen fryser.


Och 26 minus är ju ändå inget köldrekord i sverige...


Men som det är idag så är ju snön mest bara vacker. :) Om jag fick önska så skulle dagen bjuda på lite mera solsken. Men man får ju så sällan själv bestämma vilket väder det ska vara, så jag gillar läget och kör på det.


Natta

Av Johanna Melin - 21 december 2009 17:42

Så var det äntligen jullov! :)

Bara tre dagar kvar till julafton!


Hästarna har en liten semestervecka så här innan kurserna drar igång.


De vill så klart ha pyssel som vanligt och nu när det är lov och läxorna skiner med sin frånvaro så hinner man gnussa och gosa extra mycket.

Inget stressande för att hästen ska gå lektion blir det heller. Många plus i kanten det här med lov!    

Det är helt fritt fram att sköta så mycket du orkar, det du måste tänka på är att någon vuxen ansvarig (som vet att ni är där) finns i stallet om något skulle hända med dig eller hästen.


På SÖNDAG ska alla skötare och stallvärdinnor/dar samlas klockan 15.00 för igångsättning av hästarna!

På måndag samlas vi klockan 12!


Ses i stallet!/Natta

Av Johanna Melin - 17 december 2009 15:39

Tjena!


Hade du ingen som filmade ditt framträdande på julshowen?

Vill ni kanske se det om och om igen?

Nu kan du köpa julshowen på DVD för 80kr och även på så sätt bidra med en slant till din förening.


Filmen är filmad av Petter Sundbom som offrade sina händer i kylan för att få till en så bra film som möjligt!


Natta 

Av Johanna Melin - 16 december 2009 15:20

  Nu är det vitt vill jag lova!


Lite jobbigare var det nog för alla som skulle ta sig hit med hästtransport till hoppträningarna igår.


Resultatet blev manfall och väldigt få i grupperna.

Pust! sa Madde eftersom det var debut för henne och Curre i hoppspecialen.

Och bra gick det oxå! "Åh, vi hoppade jättehögt! Det slog lock för öronen, så högt hoppade vi, säkert över 1m!"   

Så vi håller tummarna för Maddes framtida tävlingskarriär!


Natta

Av Johanna Melin - 15 december 2009 17:36

Här kommer receptet!

Och är man allergisk mot nötter så är det bara att stryka dem. :)


Utgå från detta grundrecept och modifiera efter smak.


6 dl havregryn

4 dl rågflingor

1dl solrosfrön

1 dl linfrö

en näve valfria nötter (vi tog lite mer)

1 msk kanel

3 msk olja

1,5 dl vatten

2 msk honung eller sirap


Blanda olja, vatten och sirap i en separat bunke och de torra ingredienserna i en annan. Häll sedan över vattenblandningen över torrvarorna.

Rosta 30 min i långpanna på 200 grader. Vänd och rör om ofta så att det inte bränner i kanterna.

Låt svalna en aning och sedan är müslin klar! :)


Servera med yoghurt/fil och tex. kiwi och äpple skuret i små bitar som vi åt, alternativt lite torkad frukt/bär eller russin eller njut den som det är! =) 

Av Johanna Melin - 15 december 2009 15:43

Nu ska vi göra eget mellanmål här! (om mina barn hittar upp i snön...)

Tänkte iaf att vi skulle testa göra egen müsli och se om det är ätbart. :)


Tycker det är dåligt med anmälningar på jullovsaktiviteterna. Ni kommer väll ihåg att skriva upp er så att det inte blir inställt?!


I morgon klockan 16 ska vi pumpa/laga(?) pilatesbollarna och köra en komigångare, för att se hur oviga vi har blivit på de månaderna vi inte kört.

Till alla er som aldrig provat pilatesbollar kan jag tala om att det är jättestor skillnad på rörlighet efter du har kört ett par gånger. Då är vi ändå bara glada amatörer.

Men det kan varmt rekomenderas till alla ryttare där ute som behöver bålstabilitet och smidighet. (Blåmärkesvarning dock...) 


Nej, nu ska vi fara och handla ingredienser!

Återkommer lite senare med resultatet av provsmakningen.


Natta

Av Johanna Melin - 14 december 2009 16:27

Nu är det lek och barbackavecka! :)

Hoppas alla har betalat in anmälningsavgiften till nästa termin så att ni har kvar platsen nu när vi börjar igen.


Jag hoppas också att alla har sett lapparna om alla jullovsaktiviteter som är placerade överallt i stallet?! Om inte så släng ett öga på dem och anmäl i tid!


Hoppas vi syns i stallet på lovet!

Natta

Av Johanna Melin - 14 december 2009 16:13

Jag tror det börjar bli vinter!

Visst kände jag minusgraderna på näsan i morse, visst såg jag solen mitt på dagen och visst knastrade det under fötterna nu på kvällen...


Nu får jag väll erkänna att jag inte längre lyssnar allt för bra på meteorologerna på nyhetsmorgon mer än att jag tittar lite på siffrorna de ritat dit och uppskattar att det ungefär kommer vara plus eller minusgrader. Att lita helhjärtat på dem, det har jag slutat med.

Men idag såg jag flera minusgradsdagar på raken och lite snö.


Som den hästmänniska man är så blir ju den första tanken: "Åååh, minusgrader! Ååååh, snö! Slut på lerinpackade hästar och tappskor! Slut på gummistövlar och galonbyxor!"

Denna sensationsfeeling brukar avta någon gång efter nyår när tårna blivit en blå knöl ansluten till foten och man har tröttnat på snöskottning, styltor, broddar och halka.   

Men att njuta så länge det varar, det tänker jag minsann!


Presentation

Tierps Ryttarklubb

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Schema

Fritidsledare Pernilla finns på ridskolan.
Måndagar: 16.30-17.40
Tisdag-Torsdag: Från kl.18
Och ibland på helgerna.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards